نشست تخصصی بازآفرینی کسب‌وکار در بانکداری هوشمند برگزار شد

نشست تخصصی بازآفرینی کسب‌وکار در بانکداری هوشمند با سخنرانی عبدالرضا شریفی حسینی، رئیس هیات مدیره شرکت آوا، در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جامپ، در این نشست، امکان انتخاب مشتری توسط بانک، شناسایی مشتری بالقوه و تعریف سرویس جدید در راستای نقش و تأثیر هوش مصنوعی در بانکداری بررسی شد.

عبدالرضا شریفی حسینی در سخنرانی خود با اشاره به کاربرد فناوری‌های نوین گفت: در گذشته بانک‌ها منتظر می‌ماندند تا مشتری به آنها مراجعه کند تا پس از آن در مورد ارائه خدمات تصمیم‌گیری کنند اما سیستمی را در نظر بگیرید که به هر مشتری می‌توانیم یک امتیاز بدهیم و حالا این بانک است که می‌تواند مشتری را انتخاب کند.

رئیس هیات مدیره شرکت آرمان وفاداری آریا (آوا) در ادامه گفت: زمانی که این پشتوانه داده را ایجاد کنیم، امکان شناسایی مشتری را داریم و داده‌های زیادی از مشتری نیز در دسترس است.

وی افزود: از قبض‌هایی که پرداخت کرده تا حقوقی که گرفته ایم؛ موارد دیگری نیز می‌توان نام برد، مثلاً در شناخت ناهنجاری تراکنش‌ها به خوبی می‌توان از این تکنیک‌ها استفاده کرد زیرا حجم بزرگی از دیتا در سیستم‌های تحلیلی داریم. تراکنش‌های ناهنجار قابل گروه‌بندی هستند.

در ادامه نشست، عباس معمارنژاد، رئیس هیئت‌مدیره شرکت ملی انفورماتیک گفت: در انقلاب صنعتی پنجم، سه محور اصلی انسان‌محوری، پایداری و تاب‌آوری داریم؛ یعنی اگر فناوری در بانک مورد استفاده قرار می‌گیرد باید کار را برای مدیر راحت‌تر کند تا امکان شناسایی ریسک تسهیل شود؛ بانکداری هوشمند با برخورداری از ویژگی تاب‌آوری، کسب‌وکارها را در مقابل تنش‌ها و شوک‌ها محافظت می‌کند.

همچنین محمدمهدی تقی‌پور، مدیرعامل شرکت به‌پرداخت ملت درباره سفر مشتری و اهمیت داده‌ها گفت: اگر داده‌های کافی در اختیارمان باشد، می‌توانیم پیشنهاد‌های بهتری به مشتری ارائه دهیم. در بانکداری هوشمند به سمت تجربه‌محوری می‌رویم که این تجربه می‌تواند برای هر یک از افراد متفاوت باشد.

پیام حنفی‌زاده، عضو هیات علمی دانشگاه علامه نیز در مورد تأثیر هوش مصنوعی بر مدل‌های کسب‌وکار بانکی گفت: سفارشی کردن خدمات، ارائه خدمات در ستاد و سفر مشتری در کانال‌های مختلف و از همه مهمتر اهمیت کارکردی بانک برای ورود به صنایع همکار از مهمترین اثرات هوش مصنوعی است.

وی ادامه داد: هوش مصنوعی می‌تواند در دو بخش تأثیر خود را نشان دهد؛ اول در بخش فعالیت‌های ستادی بانک یا بک‌آفیس و دوم در بخش تعامل با مشتری و تجربه‌ای که مشتری پیدا می‌کند. مثلاً سرویسی ایجاد شده که بر اساس تشخیص چهره احراز هویت را انجام می‌دهد، یا چت‌بات‌هایی که با مشتری مکالمه می‌کنند. می‌توانیم از هوش مصنوعی در بخش‌های بک‌آفیس استفاده کنیم؛ مثلا اسکن کردن اسناد مالی و اسنادی مثل چک را ارزیابی کنند. حوزه‌های تشخیص تقلب و مدیریت ریسک و امتیاز اعتباری نمونه‌هایی است که هوش مصنوعی اثرگذاری خود را نشان می‌دهد.

به گفته وی سیستم‌های هوشمند کمک می‌کنند افراد در سبک زندگی خود از سیستم‌های بانکی بهره‌مند شوند. او با بیان این مطلب ادامه داد: هوش مصنوعی می‌تواند وارد حوزه مدیریت نقدینگی هم بشود و در سبد سهام، مواردی را برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد دهد.

بنابراین گزارش، دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، طی روزهای ۲۹ و ۳۰ آبان ۱۴۰۲ در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد و هلدینگ جهان ارقام پارس، شرکت‌های سابین تجارت آریا، توسعه فناوری‌های روز (فراز)، مرکز نوآوری ایران زمین (نوآورى و كارآفرينى ايرانيان آراد) و آرمان وفاداری آریا (آوا)، نمایندگان بانک ایران زمین در بخش نمایشگاهی، نشست ها و کارگاه های تخصصی این رویداد به عنوان حامی بوده و ایفای نقش کردند.

لازم به ذکر است شرکت آرمان وفاداری آریا در حوزه نئوبانک‌ها و باشگاه مشتریان به عنوان پیشانی بانکداری دیجیتال، در کنار دیگر شرکت های هلدینگ جهان ارقام پارس (بازوی فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک ایران زمین)، فعالیت می کند.

اشتراک گذاری:

مطالب مرتبط

اخبار

آگهی مزایده فروش سهام

شرکت جهان ارقام پارس (سهامی خاص) به شماره ثبت 502525 متعلق به بانک ایران زمین (سهامی عام) در نظر دارد سهام خود در شرکت فن